Englebarn eller rakkerunger?
To sider av samme sak?
Er du forelder har du sikkert møtt begge utgaver.
Jobber du med barn eller unge til daglig, kan dette være en øyenåpner på mange måter.
At barn kommer uten bruksanvisning mener jeg må være en glipp, et eller annet sted i systemet. Fra det øyeblikk de kommer inn i livet vårt, forsøker vi å knekke koden. Med varierende held. Og får man mer enn ett barn, må man jo undres over at små mennesker, laget av samme foreldre, kan bli så forskjellige.
Jeg skal ikke påberope meg å ha knekt koden, men jeg har funnet et verktøy som hjelper meg, i mitt forsøk på å forstå andre mennesker, og også barn rundt meg.
I dette foredraget forteller jeg om hvordan verden ser ut, med 9 veldig forskjellige par barneøyne. Jeg gir også tips til hvordan vi kan forstå, og dermed være med på å skape et utviklede miljø, der forskjeller omfavnes, og imøtekommes.
Du kjenner kanskje perfekte Lisa som aldri blir skitten på klærne og blir sint om pappa kommer et par minutter for sent, eller den lille hjelper Lars, som gjerne vil holde i hånden hele tiden og gjerne løper etter det du trenger? Eller kanskje bøllen Sigurd, som ofte ender opp i krangel eller slåsskamp, eller stille Ivar, som ofte holder seg for seg selv og ikke har lyst til å leke med de andre? De barna jeg snakker om i dette foredraget går primært i barneskolen.
Målet med dette foredraget er først og fremst å skape en forståelse for forskjellighetene hos barna våre. Få et lite innblikk i hvordan verden ser ut med deres øyne og på den måten være med på å skape et mer utviklende og imøtekommende miljø, på en bevisst og ansvarsfull måte. Kanskje finne ut av hva Lisa, Lars, Sigurd, Ivar og alle de andre har bruk for.
Vi mener at lik behandling ikke alltid er rettferdig behandling.
Her bruker vi Enneagrammet til å se verden med 9 forskjellige par barneøyne.
Dette er på ingen måte ment som et verktøy der vi setter barna i en liten boks med et nummer på. Barn tester ut mange forskjellige innfallsvinkler for å få deres behov oppfylt og kan oppføre seg som en type den ene dagen, og en annen type den andre dagen. Dette er ment som et hjelpemiddel til alle oss som er rundt barn, så vi kan møte barna der de er akkurat nå, på en bedre måte.
Det er alltid viktig å huske at dette verktøyet er ment for utvikling.
Kjøres som foredrag og workshop.
Tidsbruk som foredrag er 2×45 minutter minimum.
Kan tilpasses og forlenges med for eksempel gruppearbeid eller annet aktuelt.
Kursleder er Dorthe Lie.
Les mer om Enneagrammet HER.
Ta kontakt med Dorthe for mer info på telefon 93 282 000 eller mail: dorthe@ennea.no